1 Şubat 2013 Cuma

18. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATI 4-5-6-7. ÜNİTELER
 1.Şeyh Galip bir dizesinde kendisinin, "gülzâr-ı sü¬handa gül-i hod-rûy" olduğunu söyleyerek ne demek istemiştir?
 a.Sözün gül bahçesinde kendiliğinden yetişen bir gül" olduğunu söylemiştir.
b. Sözün gül bahçesinde kırmızı bir gül" olduğunu söylemiştir.
c. Sözün güllerinde kendiliğinden yetişen bir gül" olduğunu söylemiştir.
d. Sahranın gül bahçesinde kendiliğinden yetişen bir gül" olduğunu söylemiştir.
e. Sahranın gül bahçesinde hızlı yetişen bir gül" olduğunu söylemiştir.

 2. Şeyh Galip’in eserleri hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
 a.İlk defa, yakın arkadaşı Pertev tarafından tertip edilmiştir.
 b. Şeyh Galip, Divan ve Hüsn ü Aşkından Müntehab Parçalar adıyla eski harfli bir baskı daha yapılmıştır. c.Hüsn ü Aşk kasidesi son olarak Muhammet Nur Doğan tarafından yayımlanmıştır.
d.Şerh-i Cezire-i Mesnevi, Yusuf Sineçak'ın Cezire-i Mesnevi adlı eserinin şerhidir.
 e. es-Sohbetü's-Safiyye, er-Risaletü'l-Bahriyye fî-Tarikati'l-Mevleviyye adlı Arapça esere yazılmış Arapça bir talikattır.

 3. Şeyh Galip’in divan üzerinde aşağıdakilerden hangisi çalışma yapmamıştır?
a.Muhsin Kalkışım
b.Abdulkadir Gürer
c.Naci Okçu
d. Muhammed Nur Doğan
e.Haluk İpekten

 4.” Hücûm-ı ma'nî-i bîgâneden teng oldu eş'ârı Aceb Gâlib kelâmın neyle dil-keşlendirir bilmem” Şeyh galip bu beytinde üslubunun hangi özelliğinden söz etmektedir?
a.Yeni mazmunlar
b.Çoklu duyulanma
c. Sözün kısalığı
d.Bercesteli beyitler
e.Tasavvuf ve Hayal 

5. Aşağıdakilerden hangisi bercesteli bir beyittir?
a.Tebessümü eder ıslâh sûziş-i cigerim Nemek ziyâde olunca olur kebâb lezîz 
b.Ol nigâh-ı çeşm-i zehr-âlûddan mey-nûş-ı nâz Ben humâr-ı nergis-i şehlâsının mestânesi
c.El-hazer gâfil bulunma hançer-i hâbîdeden Güft-gûy-ı katldir dâ'im anun efsânesi 
d. Mahrem-i halvet-sarây-ı zevkı ol Gâlibde gör Başkadır rez duhterinin meşreb-i ferzânesi
e.Efendimsin cihânda i'tibârım varsa sendendir Miyân-ı âşıkânda iştihârım varsa sendendir

 6. “Aşk bir şem'-i ilâhîdir benim pervânesi Şevk bir zencîrdir gönlüm anun dîvânesi” Yukarıdaki beyitte aşağıdaki edebi sanatlardan hangileri vardır?
a.Teşbih-i Beliğ-Teşhis
b.Teşhis-Tenasüp
c.Lef-ü Neşr- Teriye
d.Teşbih-i Beliğ-Tenasüp
e.Teşhis-Tevriye

 7. “Ol nigâh-ı çeşm-i zehr-âlûddan mey-nûş-ı nâz Ben humâr-ı nergis-i şehlâsının mestânesi” Yukarıdaki beyitte aşağıdaki sanatlardan hangisi vardır?
a.Hüsn-ü talil
b.Akis
c. Açık istiare
d. Mürettep lef ü neşr
e. Gayr-ı mürettep lef ü neşr

8.” Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen” Şairin beyitte hoşça bak kendine dediği kimdir?
a.Mevlana
 b. Tanrı
 c. III Ahmet
d. İnsan
 c. Sevgili

 9. Pertev'e göre "tarz-ı hasen" yani güzel, gönle ve kulağa hoş gelen tarz aşağıdakilerden hangisidir?
a. Sebk-i Hindi
b. Mahalli
c. Hikemi
d. Klasik
e. Tasavufi

 10.aşağıdakilerden hangisi 18. Yüzyılda klasik üslubu benimseyenlerden biri değildir?
a. Nazîm Yahya
b. Enis
c.Esrar Dede
d. Nahifî
 e.Nevres-i Kadim

11.Kami’nin eserleriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a.Mesnevileri ise küçük hacimli, türünün basit örneklerindendir.
b.Tuhfetü'z-Zevra'da, Bağdat'ta gömülü bulunan meşhur şahsiyetler anlatılır.
c.Behcetü'l-Feyha'da, Bağdat valisi Hasan Paşa'nın asi Arap aşiretleriyle mücadeleleri anlatılır. 
d.Firuzname, bir padişahla azat ettiği kölesinin karısı Gülruh arasında geçen yasak aşkı anlatan orijinal bir aşk mesnevîsidir.
e.Mehamü'l-Fukaha, Arapçadan; ve Nefisetü'l- Uhreviyye Farsçadan tercüme ettiği eserleridir.

 12. “Atandığı görevlerden duyduğu memnuniyetsizliği, insanların riyakârlığını eleştirmekten çekinmemiştir. Pek renkli olmasa da kelamının yeni olduğunu, hiç kimseden mazmun almadığını iddia eder. Fakat şiirlerinin birçoğu gerekli itinadan yoksundur. Sürgün yıllarında kaleme aldığı hasret yüklü, lirik manzumeleri, onu devrinde kendine özgü olmayı başarmış şairler arasına dâhil etmiştir.” Parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
a.Nevres-i Kadim
b. Kami
c. Şeyh Galip
d. Nedim
e. Nazım Yahya

 13. Birçok önemli şahsiyetin yetiş¬mesine katkıda bulunan ve Türk edebiyatında en çok mahlasname yazan şair, aşağıdakilerden hangisidir?
a. Esrar Dede
b. Neres-i Kadim
c.Kami
d. Hoca Neşet
e.Pertev

 14.Aşağıdakilerden hangisi Hoca Neşet meclisinde yetişen şairlerden biri değildir?
a. Nedim
b.Şeyh Galip
c. Pertev
d. Arif
e. Beylikçi İzzet

 15. Pertevle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
a. Hoca Neşet meclisinde yetişen şairlerin Galip'ten sonraki en önemli ismidir.
b.Muvakkitzade ve Vakanüvis olarak anılır.
c.Pertev'in Divanı, Beylikçi İz¬zet tarafından tertip edilmiştir.
d.Divanında 500'ün üzerindeki kasideye karşılık hiçbir gazeli yoktur.
e. Nâyab için yazdığı mahlasname yazmıştır.

 16. Hasbihâl türü şiirleriyle dikkati çeken III. Selim'in mahlası aşağıdakilerden hangisidir?
a. İlhami
b.Nayyab
c. Pertev
d. Arif
e. Beylikçi İzzet

 17.Aşağıdakilerden hangisi klasik üslupta dini tasavufi söylemle yazanlardan biri değildir?
a. Nahifi
b. Nazım
c. Esrar Dede
d.Enis Dede
e.Sakıp Dede

 18. Aşağıdakilerden hangisi 18. Yüzyılda hikemi söyleyişin en önemli isimlerinden biri değildir?
a.Raşit,
b. Seyyit Vehbî,
c.Münif
d.Koca Ragıp Paşa
e. Sünbülzade Vehbî

 19. “ III. Ahmet'in ço¬cuklarının sünnet düğünü ile Sultan Mustafa'nın kızı Ayşe Emetullah Sultan'ın evlenme merasimlerini günü gününe anlattığı, yer yer manzum parçalar da içeren mensur Surname'si, İstanbul'un mahallî hususiyetleri, örf ve âdetlerini yansıtan bir vesika niteliğindedir. Bazı araştırmacılar Lale Devri'ni bu düğün ile başlatmışlardır.” Parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
a. Sümbülzade Vehbi
 b. Raşit
 c. Münif
d. Seyyid Vehbi
 e. Koca Ragıp Paşa

 20. "Şecâ'at arz ederken merd-i kıbtî sirka¬tin söyler", "Ehl-i feyzin eseri kalmasa da nâmı kalır" gibi hikmet yüklü beyitler söyleyen, hikemi şiirin 18. Yüzyılda en büyük temsilcisi olan şair aşağıdakilerden kimdir?
a. Seyyid Vehbi
b. Raşit
c. Sakıp dede
d.Fıtnat Hanım
e. Koca Ragıp Paşa

 21. “18. Yüzyıl nesrinde ……….gibi yazarların tarzını sürdürenler, "sanatlı, ağdalı, mutantan" gibi sıfatlarla nitelendirilen, Arapça Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü, secinin önemli bir ahenk unsuru olarak kullanıldığı bir anlatım tarzını benimsemişlerdir.” Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
 a. Nabi
 b. Nedim
 c. Baki
 d. Nef’i
 e. Veysi

 22. Giritli Ali Aziz Efendi'nin Muhayyelat-ı Aziz Efendi adlı eseriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
 a. Binbir Gece ve Binbir Gündüz Hikâyeleri'nden ilham alınarak yazılmıştır.
b. Eserde, muhtevanın değişkenliğine göre sade ve süslü dil kullanılmıştır.
 c. Halk hikâyeleri, masal, hikmet ve roman karışımı bir eserdir.
 d. Muhayyelat'ı farklı ve orijinal kılan konusudur.
e.Vasfi Mahir Kocatürk, bu eseri dil ve üslup bakımından divan nesriyle Tanzimat sonrasındaki şuurlu sadelik arasında bir "köprü" olarak değerlendirmiştir.

 23. “ XVI¬II. yüzyıl tezkireciliğinin ilginç bir örneği de ……….adlı bir mahkeme kâtibinin yazdığı Tezkire-i Şuaradır. 1708-1740 tarihleri arasında Tekirdağ'da yetişen yirmi şairin biyografilerini içeren Tezkire-i Şuara, sadece belli bir şehirde yetişen şairleri kapsaması açısından ilginçtir.” Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
a. Koca Ragıp Paşa
b. Seyyid Vehbi
c. Arif
d. Beylikçi İzzet
e.Ahmet Lütfi

 24. 18. yüzyıl biyografileri hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? a.Osmanzade Ahmet Taip'in Damat İbrahim Paşa'ya sunduğu Hadikatü'l-Mülûk adlı eserinde Osman Gazi'den II. Mustafa'ya kadar tahta çıkan Osmanlı padişahlarının hayat ve hayratları anlatılmaktadır.
b.Osmanzade Taip'in en tanınmış biyografik eseri olan Hadikatü'l-Vüzera'sı Osmanlı vezirlerinin hayatının toplu olarak yer aldığı ilk eserdir.
c. Ahmet Resmî de Sefinetür-Rüesa adıyla tanınan eserinde altmış dört reisülküttabın biyografisine yer vermiştir.
d.Müstakimzade Süleyman Sadettin, Devhatü'l-Meşayih’te şeyhülislamların hayatlarına yer vermiştir.
e. Müstakimzade Süleyman Sadettin'in Tuhfe-i Hattatin adlı eserleri ise sadece hattatların biyografilerinin yer aldığı tek kitaptır.

 25. Aşağıdaki elayetname ve yazar eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
a. İsmail Belîğ-Güldeste-i Riyaz-ı İrfan ve Vefeyat-ı Danişveran-ı Nadiredan 
b.Hafız H. Ayvansarayî-Vefeyat-ı Selatin ve Meşahir-i Rical
c.Hafız Hüseyin Ayvansarayî-Mecmua-i Tevarih
d. M. Süleyman Sadettin -Hadikatü'l-Cevami
e.Seyyit Hasib-i Üsküdarî-Vefeyat-ı Ekâbir-i İslamiyye

 26. “……..'nın ………..adlı eseri, münşeat mecmualarının en ün¬lüleri arasındadır. Eserde günlük hayatın hemen her safhasına ait resmî ve hususî hayat konuları ile ilgili türünün en başarılı örnekleri olarak kabul edilmiş birçok mektup bulun-maktadır.”Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? a.Koca Ragıp Paşa- Telhisat
b.Tokatlı Ebubekir Kâni-Münşeat
c. Osmanzade Taib-Münşeat
d.Raşit Efendi-Münşeat
e.Nevres-i kadim-Münşeat

Cevaplar: :1.A 2.C 3.E 4.C 5.A 6.D 7.D 8.D 9.D 10 A 11.A12.A 13.D 14.A 15.D 16.A 17.C 18.E 19 D 20.E 21.E 22.D 23.E  24.E 25.D 26.A

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder